Nya chefer gör om barn- och ungdomsvården i Sigtuna kommun

För ett år sedan tillsattes en ny grupp chefer för att se över organisationen.
– Vi har kapat mellanleden, tagit in fler stödfunktioner och satsar mycket på kompetens och ständig utveckling för att bättre kunna möta vår målgrupp. Och så har vi väldigt roligt på jobbet, säger Rihaneh Ostad Gholizadeh, chef för ungdomsenheten.

Kollegan Berivan Akkurt, socialsekreterare på barnenheten, fyller i:
– Vi sitter ofta i allvarsamma situationer men här ser vi varandra, det är högt i tak och vi har jättekul.

Lovordar kommunen
Tillsammans lovordar de kommunen som arbetsgivare och det stöd man ger medarbetarna i ett jobb som emellanåt kan vara väldigt tufft.

– Här är vi omhändertagna från start med bra introduktion och egen mentor och har stort stöd under hela arbetstiden i flera olika forum och grupper med kontinuerlig handledning. Vi har väldigt tillgängliga chefer – dörren är alltid öppen och har man varit med om något jobbigt kan man alltid prata direkt. Jag har aldrig mått dåligt när jag gått hem från jobbet, säger Berivan Akkurt.

Arbetsmiljö huvudfråga
Den nya organisationen som växer fram har som mål att skapa en kultur där medarbetarna mår bra och håller över tid.

– Arbetsmiljöfrågan är en huvudfråga för socialsekreterare. Hur kan vi fokusera på det vi är här för att göra utan att gå in i väggen och samtidigt ha roligt på jobbet? säger Rihaneh Ostad Gholizadeh.

Två behandlingsassistenter och fler administratörer på varje enhet ska avlasta och hjälpa i arbetet. Men framför allt finns en stor medvetenhet om att varje enskild medarbetare inte kan vara på topp hela tiden.

– I grund och botten handlar det om balans. Vi har egna familjer och ska finnas för dem också. Det finns en stor medvetenhet kring detta, säger Rihaneh Ostad Gholizadeh.

FAKTA
På individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sigtuna kommun arbetar cirka 140 personer varav 45 som socialsekreterare. Genomsnittslönen för socialsekreterare är 33 000 kronor i månaden. Man driver egen öppenvård för barn, unga, familjer och personer med missbruksproblematik. En ny förebyggande enhet är på väg att inrättas för att fokusera mer på tidiga insatser i samverkan med andra aktörer. IFO är belägen i Märsta, fem minuter från pendeltågsstationen.

Läs mer på: www.sigtuna.se

SIGTUNA_logo_ligg_CMYK