Härnösand är länets bästa miljökommun

Foto: Härnösands Energi & Miljö AB

Fossilfri kollektivtrafik, fordonsgas producerad i lokalt slutet kretslopp, en snabbladdningsstation för elfordon och fler laddstolpar på väg. Klimatsatsningarna i Härnösands kommun ger avtryck och på bara ett år har kommunen klättrat över 100 placeringar i rankingen över Sveriges bästa miljökommuner. Nu är man bäst i Sverige i kategorin med jämförbara kommuner.

När Aktuell Hållbarhet i slutet av juni släppte sin årliga ranking över Sverige bästa miljökommuner stack Härnösands kommun ut från mängden. På bara ett år har Härnösand klättrat över 100 placeringar, från plats 131 till plats 29, och är nu länets främsta hållbarhetskommun.

– Det sätter Härnösand på kartan och förhoppningsvis kan det inspirera andra att hänga på i arbetet för ett bättre klimat, det är tillsammans vi blir starka. Vi vet att vi är bra på miljö- och hållbarhetsarbete och att det nu syns i omvärlden är bara positivt. Det ger en känsla av stolthet och mer energi för alla anställda, politiker och företag. Förhoppningsvis får det också våra medborgare att göra mer, säger Daniel Johannsson, hållbarhetsstrateg i Härnösands kommun.

»I Härnösand arbetar vi för att skapa bättre förutsättningar för våra medborgare att äga fordon som går på förnybara drivmedel«

Det är åttonde året i rad som Aktuell Hållbarhet genomför sin kommunranking. Rankingen baseras både på Aktuell Hållbarhets enkät och uppgifter från bland annat Vattenmyndigheterna, SKL, Boverket, Håll Sverige Rent och Ekomatcentrum. Enligt Daniel Johannsson är Härnösands stora framsteg i rankingen ett tydligt tecken på att kommunens arbete är på rätt väg, men att alla samtidigt behöver göra mer där de bor, lever och verkar.

– Vår största utmaning i Härnösand är transporter vilket är ett av våra stora prioriteringsområden. Vi arbetar för att skapa bättre förutsättningar för våra medborgare att ha miljövänliga bilar, få fler att byta bilen mot andra trafikslag som bussen, cykeln eller att gå mer, vilket är bra för både miljö, ekonomin och hälsan. Vidare har vi bra samarbeten vilket är viktigt. Ett av samarbetena vi har är med vårt kommunala energibolag Härnösand Energi & Miljö AB (Hemab) som har fått uppdraget att tillsammans med kommunen och andra aktörer utveckla infrastrukturen för fordonsgas och laddning av elfordon. Detta ger medborgaren en ökad valfrihet och trygghet att investera i framtidens fordon med låg klimatpåverkan, säger Daniel Johannsson.

Helt fossilfri kollektivtrafik

Härnösand var en av de första kommunerna i Sverige med helt elektriska bussar i vanlig stadstrafik. För mer än ett år sedan tog kommunen ledartröjan genom att bli först i Sverige att köra helt fossilfritt. Alla bussar i kommunen, både i staden och på landsbygden, går numera på en typ av syntetdiesel kallad HV (hydrerad vegetabilisk olja) tillverkad av vegetabiliska oljor och djurfetter, bland annat slakteriavfall.

Men trots framgångarna är man långt ifrån färdig på kommunen och det planeras för fler initiativ för att sänka klimatpåverkan ytterligare. Ett tydligt, om än lite ovanligt, exempel är att man inom kort planerar att sluta kretsloppet för matavfall genom att göra om det till fordonsgas.

– Vi har startat matavfallsinsamlingen och till hösten står anläggningen färdig och då sluter vi därmed det lokala kretsloppet. Matavfallet och avloppsslam samlas och ska hanteras i en rötningsprocess på ett smart sätt och uppgraderas till fordonsgas. Därefter görs den tillgänglig på den lokala marknaden vid tankstationen som står färdig i anslutning till E4:an, berättar Daniel Johannsson.

Härnösands kommun anslöt sig också till initiativet Fossilfritt Sverige i november förra året, som bl.a. innebär att vi ska minska användningen av fossila drivmedel i vägtrafiken med 80 % mellan åren 2010 och 2030. För att nå dit tror Daniel Johannsson att projekten för att göra infrastruktur tillgänglig spelar en viktig roll för att medborgarna ska kunna inspireras att dra åt samma håll.

Unknown

Härnösand har cirka 25 000 invånare och ligger mycket vackert med Höga Kustens storslagna och dramatiska natur in på knuten. Staden grundades 1585 och är en av Norrlands äldsta städer.

Bebyggelsen i centrum är välbevarad och ger en stadskänsla som sällan finns i mindre städer. Större delen av stadskärnan ligger på Härnön och hela kommunen präglas av vatten och hav. Här kan du segla genom stan och stanna till vid någon av våra gästhamnar.

Härnösand har som vision att bygga en hållbar framtid och mål att vara en ledande miljökommun med aktivt omställningsarbete.

Läs mer på www.harnosand.se

Daniel Johannsson, hållbarhetsstrateg Härnösands Kommun.