Kollegialt lärande handlar om mer än att dela med sig. Den meningsfulla utvecklingen måste grundas i ifrågasättande och självinsikt, och alltid utifrån elevens behov.
Utvecklingsarbetet inom utbildningsförvaltningen i Växjö kommun bygger bland annat på ett kollegialt lärande som skapar goda förutsättningar för att öka elevens resultat och måluppfyllelse. En av de drivande krafterna i förvaltningen är Anna Bengtsson, som är lektor, lärare och verksamhetsutvecklare inom matematikdidaktik och kollegialt lärande. Anna gör verkstad av att kombinera forskning med den konkreta vardagen.
– Man löser inte djupt rotade problem genom att addera något nytt på toppen, förklarar hon. Grunden måste alltid vara en självmedveten reflektion över den egna rollen i den nya undervisningskulturen som i sin tur genomsyrar hela verksamheten.
Vi ser ett ännu större behov av ett tydligt ledarskap i klassrummet, där vi behöver luta oss mot forskning för att skapa resultat och kvalitét i undervisningen.
– Vi inom utbildningsförvaltningen, Växjö kommun, arbetar ständigt med det kollegiala lärandet som en verksamhetsgrund, men vi måste fortsätta arbetet och nyttja ännu mer forskningsrelaterad information för att kunna ta nästa steg i skolans utveckling, avslutar Anna Bengtsson.
Läs mer: www.vaxjo.se
Presenteras av

JDomes cyklar kopplade till Google Streetview är en av de digital innovationer som hjälper de äldre.